Home Newsroom Glyfosaat – de bomen en het bos ...

30.05.2018

Glyfosaat – de bomen en het bos ...

• Gewasbescherming in de media

Onlangs beslisten de lidstaten van de Europese Unie om de vergunning van Glyfosaat met 5 jaar te verlengen. Terecht of niet? Wij vinden van wel. Voor alle duidelijkheid: Globachem verkoopt geen producten op basis van Glyfosaat, voor ons heeft dit geen rechtstreekse gevolgen. Maar wij zijn wel voorstander van een besluitvorming gebaseerd op objectieve, wetenschappelijk onderbouwde informatie. Een politiek die zich niet laat leiden door emotie of electorale belangen. Dit creëert onzekerheid: waarom als bedrijf nog miljoenen investeren in onafhankelijke studies voor een nieuwe product, wanneer over de toelating ervan op basis van andere gronden beslist wordt?

Maar hoe is heel de heisa rond glyfosaat begonnen? Op welke rapporten heeft de Europse Unie zich gebaseerd voor zijn besluit? En de tegenstanders? Hoe schadelijk is glyfosaat nu eigenlijk? Op de website Veldverkenners verscheen onlangs een mooie round-up:
De Glyfosaat-saga – alles op een rijtje – Veldverkenners

In een opiniestuk op VRTNWS beklaagt mediakenner Leo Neels zich over de journalistieke berichtgeving rond glyfosaat, die al te vaak emoties boven wetenschap en feiten plaatste. Hierin ook de links naar nog meer interessante achtergrondinformatie, waaronder de gehele procedure en het dossier van EFSA.
Waarom blijven journalisten schrijven dat glyfosaat mogelijk kankerverwekkend is – VRTNWS